Lilyan van de Beek: Bankmeisje vervult Meisjesdroom

“Fashion is my passion”, staat er bij het portret van Lilyan van de Beek. En daarmee is veel gezegd: het is immers die passie, die Lilyan als meisje al had voor alles wat met mode te maken heeft, die haar gemaakt heeft tot wat ze nu is: de eigenaresse van Sfeer en Meer en nog twee andere succesvolle winkels in Ede Centrum. Deze week prijkt zij, samen met 7 collega-ondernemers, op een van de bushokjes in Ede. 

Haar meisjesdroom ging veertien jaar geleden in vervulling, toen zij vanwege een reorganisatie bij de bank waar zij werkzaam was, de kans kreeg om voor zichzelf te beginnen. “Ik kreeg een klein kapitaaltje mee, daar ben ik mee gestart. In een heel klein pandje in Ede, met woonaccessoires en kleding. En dat ging goed. Ik ging steeds meer kleding verkopen en steeds minder woonaccessoires. Elke 100 euro die ik verdiende investeerde ik in nieuwe handel: ik genoot ervan om op maandagmorgen naar het confectiecentrum te gaan om in te kopen. Voor ik het wist, deed ik wat ik altijd het liefste wilde: inkopen en stylen van kleding.”

Al snel verhuisde Lilyan naar een groter pand aan de Maandereind. En toen ze ook in dat pand al na twee jaar uit haar jasje was gegroeid, moest er worden doorgebroken naar het pand ernaast. “Ik ben ervan overtuigd dat als je je passie volgt, het succes vanzelf komt. Wij hebben altijd het hoofd boven water weten te houden, ook tijdens de crisis. Soms moesten we weleens risico’s nemen, maar als je in je product gelooft, dan durf je dat. En in ons product geloven, dat doen wij zeker. We zijn altijd blijven vernieuwen”.

We?
Ja, mijn man heeft een aantal jaren geleden zijn baan opgezegd en houdt zich nu met alle zaken achter de schermen bezig, zodat ik mij volledig kan concentreren op inkoop en styling. Inmiddels hebben we er twee winkels bijgekregen en hebben wij een fantastisch team van 11 medewerkers.

Succesvol worden is niet zo heel moeilijk, vindt Lilyan. Succesvol blijven is een heel ander verhaal. “Je moet je blijven onderscheiden, zeker in de huidige tijd. Het totaalplaatje moet kloppen. Bij ons in de winkel is alles op elkaar afgestemd. Voor wie ervan houdt, is dit een snoepwinkel.” Lilyan ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. “Het gaat om aandacht geven, aan elke klant afzonderlijk. Dat persoonlijke advies en dat kopje koffie, dat zorgt voor die beleving die je online niet vindt. Iedereen moet gezien worden, vind ik.”

Sfeer en meer damesmode ede centrum winkelen ede